پزشکی

ساخت وبلاگ

863125_295

حجامت در بارداری چه فایده ای دارد آیا خانم های باردار با انجام حجامت با چه تغییراتی در بدنشان مواجه می شوند این کار به ضرر آن هاست یا به سود آن ها ؟

مادرانی که باردار هستند هنگامی که وارد ماه پنجم می‌شوند اگر حجامت کنند برای افزایش قد و مقاومت بدن فرزندشان بسیار مفید است و از زردی کودک جلوگیری می‌کند.

حمادالدین مسموعی، پزشک طب اسلامی گفت: برای درمان برخی از بیماری‌ها حجامت تجویز می‌شود که بسیار برای بدن مفید است البته باید بر اساس قواعد خاص و در نظر گرفتن شرایط بدنی افراد صورت گیرد.

وی با بیان اینکه حجامت باید زمانی انجام شود که بدن نیاز به آن داشته باشد، افزود: یعنی فرد مراجعه کننده از سنگینی سر و درد آن، خارش صورت، تورم لثه، خواب زیاد یا تاری دیدش دچار مشکل شده باشد.

پزشک طب اسلامی تصریح کرد: اگر فرد بیمار باشد و از کم خونی رنج ببرد باید با در نظر گرفتن شرایط جسمی و بیماری حجامت صورت گیرد.

مسموعی، با بیان این مطلب که طبق توصیه اهل بیت فصل بهار بهترین زمان برای حجامت است، گفت: فصل بهار به دلیل اینکه خون در بدن به هیجان در می‌آید بهترین زمان برای حجامت است و توصیه می‌کنم افرادی که بیماری خاصی ندارند و سالم هستند نیز یکبار در فصل بهار و یکبار در فصل پاییز حجامت کنند.

وی تصریح کرد: روز‌های پایانی خرداد ماه بهترین زمان برای حجامت است که برای بدن فواید زیاد جسمی و معنوی را در پی خواهد داشت.

این پزشک طب اسلامی توصیه کرد: مادرانی که باردار هستند هنگامی که وارد ماه پنجم می‌شوند اگر حجامت کنند برای افزایش قد و مقاومت بدن فرزند خود بسیار مفید است و از زردی کودک جلوگیری می‌کند.

مسموعی، ادامه داد: حجامت بر بسیاری از بیماری‌های آزار دهنده مانند میگرن، فشار خون، چربی خون، بیماری‌های پوستی، سنگ کلیه، سوء هاضمه و خارش بدن مفید است و می‌تواند در سریع‌تر رفع شدن این بیماری‌ها موثر واقع شود.

وی ادامه داد: با انجام حجامت از آسیب رساندن به بافت‌های بدن که ممکن است با استفاده از داروهای شیمیایی ایجاد شود جلوگیری کنید.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 178 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:40

توت فرنگی نوعی میوه ممنوعه برای بارداری به شمار میرود و خانم هایی که باردار هستند بهتر است از مصرف این میوه پرهیز کنند علت آن هم وجود سم های کشاورزی در منافذ این میوه به شمار می رود

 بهار که می‌آید با خودش هزار رنگ و بو و طعم به همراه می‌آورد… این فصل زیبا و شاداب و رنگارنگ پر از گل‌ها و میوه‌های رنگارنگ نیز هست. عروس فصل‌ها در آستینش چیزهایی برای رو کردن دارد که دل هر بیننده‌ای را به تپش می‌اندازد! میوه‌های این فصل یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد بهار است. تازه میان همین میوه‌ها هم عروسی وجود دارد به نام توت فرنگی.این توت زیبا و خوش عطر با آن طعم متفاوت و زیبا این روزها روی سینی اغلب میوه فروشی‌ها نشسته و به عابران چشمک می‌زند مخصوصا به خانم‌های باردار!

در مورد بعضی خوراکی‌

ها محدودیت‌هایی وجود دارد که خانم‌های باردار باید مراقب مصرف آنها باشند یا در مقاطعی از دوران حاملگی استفاده از آنها را به کلی قطع کنند. اما حکم توت فرنگی در این میان چیست؟ خب توت فرنگی از آن دست خوردنی‌هایی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت و اگر باردار باشی و ویار و هوس داشته باشی که دیگر بدتر! بنابراین برخی از کاربران سایت نگرانی‌های خودشان را درباره محدودیت مصرف این ماده غذایی در سایت عنوان کرده بودند که باعث شد ما نزد کارشناس تغذیه برویم و از او در این باره پرس و جو کنیم.

مهدیه عالی، کارشناس تغذیه درباره مصرف توت فرنگی در دوران بارداری می‌گوید: توت فرنگی از جمله میوه‌هایی است که با وجود شیرینی شاخص قند خون آن بالا نیست تا جایی که حتی برای بیماران دیابتی نیز مفید است زیرا از بالا و پایین رفتن قند خون جلوگیری می‌کند و فیبر بسیار بالایی دارد. علاوه بر این بسیار کم کالری است؛ یک واحد از این میوه که شامل 8 توت فرنگی متوسط می‌شود تنها 50 کالری دارد. از مزایای دیگر این میوه این است که سرشار از ویتامین‌های مفید در دوران بارداری است. یکی از مهمترین ویتامین‌های آن نیز ویتامین ث است که حاوی ریزمغذی موثر در رشد و تکامل جنین است و اینکه برخی تصور می‌کنند که ممکن است مصرف آن سلامت خودشان یا جنین را به خطر بیندازد هیچ پایه و اساس علمی ندارد. بلکه کاملا برعکس، استفاده از این میوه برای جلوگیری از خطر سقط جنین یا تشکیل نوزاد ناقص به زنان باردار توصیه می‌شود.

عالی در ادامه به خواص دیگر توت فرنگی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: فولات، پتاسیم، مس، منیزیم، ویتامین های گروه  ب و امگا ۳ از دیگر خواص گوناگون و فراوان این میوه است. ماده مغذی مهم بعدی این میوه اسید فولیک است که تمام خانم‌های باردار به اهمیت این ماده و نیاز بدن‌شان به آن آگاه هستند. باید بگویم توت فرنگی یک منبع مهم از اسید فولیک است و از آنتی اکسیدان نیز اشباع است. پس نه تنها نباید بابت مصرف این میوه به خود نگرانی راه بدهند بلکه مصرف آن به شدت به آنها توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه درباره نگرانی‌های پیرامون نحوه مصرف این میوه زیبا و دلفریب می‌گوید: البته که نباید فراموش کنیم استفاده از هر نوع ماده خوراکی بیش از اندازه مناسب نیست و نباید در مصرف این میوه نیز با وجود تمام خواصی که برای آن برشمردیم زیاده‌روی کرد. نکته بعدی این است که انواع توت‌ها از لحاظ شستشو بسیار حساس هستند. به دلیل اینکه توت‌ها روی بدنه‌شان فرورفتگی‌های بسیار ریزی دارند که باعث می‌شود انواع آلودگی‌ها در آنها تجمع کنند و مخصوصا سموم آفات که در پرورش آنها استفاده می‌شود در این منطقه باقی بماند. شستشوی آنها نیز بسیار سخت است چون بافت لطیفی دارند که اگر تحت فشار قرار بگیرد سریعا له می‌شود.

با این توصیفات باید این میوه لطیف را جوری بشویید که هم ضدعفونی شود و هم سالم باقی بماند. برای این کار می‌توانید از آب استرلیزه استفاده کنید و با قرار دادن میوه برای چند دقیقه در این آب و سپس آبکشی آن، با خیال آسوده آن را مصرف کنید. بهتر است بلافاصله بعد از شستشو این میوه را مصرف کنید چون بعد از گذشت زمان نه چندان زیادی عطر و طعم آن از بین می‌رود.

نی‌نی سایت:

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 222 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:40

images

برخلاف آنچه بسیاری از مربیان و ورزشکاران اعتقاد دارند نیاز پروتئین در ورزشکاران بیش از افراد عادی نیست. بیشتر افراد به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن نیاز به 1 گرم پروتئین در روز دارند. این مقدار به سادگی در رژیم غذایی که 10 تا 15 درصد کل کالری آن را پروتئین تشکیل بدهد یافت می شود.
البته مصرف گوشت و منابع غذایی حیوانی راحت تر پروتئین بدن را تامین می کند. ا ما توصیه می شود که تا حد امکان این نیاز از منابع گیاهی و به اصطلاح سبز تامین گردد تا با خوردن گوشت حیوانی. از منابع پروتئینی گیاهی می توان به این موارد اشاره کرد: حبوبات، دانه های روغنی، سویا و غلات سبوسدار، تخم مرغ و شیر نیز مشتقات آن ها هستند.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 198 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:40

hhs3020

مکانیسم های زیادی وجود دارد که موجب می شود گرم کردن در بهبود اجرا موثر باشد. بروکس (1997) پنج فایده اصلی برای گرم کردن نام برده است:
1. گرم کردن نیازهای متابولیکی را افزایش می دهد.
افزایش سوخت و ساز بدن موجب افزایش انتقال میوگلوبین به عضلات در حال فعالیت و مصرف اکسیژن می شود و در نتیجه اجرای جسمانی کارآمدتر و موثرتر خواهد شد.
2. از تجمع اسید لاکتیک و خستگی زود هنگام جلوگیری می کند.
در گرم کردن جریان خون به عضلات افزایش می یابد و در نتیجه اکسیژن و مواد غذایی بیشتری در اختیار عضلات قرار می گیرد و مواد دفعی از جمله اسیدلاکتیک با سرعت بیشتری از عضلات خارج می شود.
3. دمای عضلات به تدریج افزایش می یابد.
گرم کردن نارنجی بدن موجب افزاش قابلیت کشش عضلات و در نتیجه کاهش احتمال آسیب به بافت های نرم مثل عضله و غلاف آن و کاهش کشیدگی بیش از حد می شود. این مورد به ویژه برای ورزش هایی که به دامنه حرکتی بیشتری در مفصل نیاز دارند مفید است. علاوه بر آن گرم کردن عضلات کارایی مکانیکی عضلات را از طریق کاهش مقاومت چسبندگی افزایش می دهد.

4. سرعت انتقال پیام های عصبی افزایش می یابد.
اجرای مهارت های حرکتی در دمای بالاتر به دلیل افزایش سرعت انتقال پیام های عصبی بهبود می یابد. سرعت انقباض و استراحت عضله نیز بیشتر می شود. در ورزش هایی که به هماهنگی، زمان عکس العمل و چابکی نیاز است از این ویژگی گرم کردن سود برده می شود.
5. در گرم کردن مشکلات عضلانی و قلبی- تنفسی قبل از حاد شدن در حین تمرین اصلی یا مسابقه نمایان می شود.
برخی از مشکلات جسمانی و بیماری های مزمن در گرم کردن شناخته می شود که این مورد در ورزش های با شدت بالا بیشتر تاثیر دارد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 187 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:38

exerciseافزایش تدریجی دمای بدن سه فایده مهم دارد:
در کاهش درد ساق پا یعد از تمرین یا کاهش احتمال پیچ خوردگی و در رفتگی موثر است.
در ورزش های استقامتی موجب آمادگی بیشتر برای مواجه با نفس دوم می شود. فرد سریع تر وارد نفس دوم می شود و فعالیت را با راحتی بیشتری ادامه می دهد.
در افزایش آمادگی روانی از طریق کاهش استرس و جلب توجه و تمرکز ورزشکار به فعالیت اصلی موثر است.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 183 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:38

exercise

سرد کردن به حرکات و فعالیت های سبک بعد از تمرین یا مسابقه گفته می شود. انجام حرکات نرمشی مثل چرخاندن دست ها و فعالیت های سبک مثل دوی آهسته، پس از تمرین متوسط یا شدید به منظور کاهش عوارض تمرین توصیه می شود. سرد کردن معمولا 5 تا 10 دقیقه طول می کشد و با هدف برگرداندن وضعیت دستگاه های بدن به وضعیت قبل از تمرین و خارج کردن بدن از شرایط تمرین و آماده کردن بدن برای زندگی عادی انجام می شود.
دو نوع سرد کردن وجود دارد که هر کدام برای ورزشی خاص مناسب است: سرد کردن فعال و غیر فعال.
فرق آن ها در شدت فعالیت است. سرد کردن فعال دارای شدت بیشتر و شامل دوی آهسته و پیوسته است در حالی که سرد کردن غیر فعال دارای شدت کمتر و شامل راه رفتن و حرکات نرمشی درجا است. گاهی اوقات در سرد کردن فعال تمرین اصلی با شدت کمتر ادامه می یابد.
سرد کردن فعال یا غیر فعال با توجه به نوع تمرین انجام می شود. در ورزش هایی که بین 30 ثانیه تا 5 دقیقه طول می کشد مثل دوهای 200 یا 400 متر، انرژی آن ها عمدتا از طریق گلیکولیز بی هوازی تامین می شود. اسید لاکتیک یکی از محصولات گلیکولیز بی هوازی است که افزایش آن عامل خستگی عضله به شمار می رود. به منظور سرد کردن بدن در این گونه ورزش ها از سرد کردن فعال- شامل دوی نرم- استفاده می شود. سرد کردن فعال به صورت انجام دوی نرم و پیوسته سرعت دفع اسید لاکتیک را افزایش می دهد.
در ورزش های کمتر از 10 ثانیه مثل پرش ها و پرتاب ها و ورزش های بیشتر از 5 دقیقه مثل دوهای بیش از 3000 متر که در آن ها اسید لاکتیک به مقدار ناچیزی تولید می شود سرد کردن غیر فعال پیشنهاد می شود. هدف از سرد کردن غیر فعال به کار انداختن تلمبه عضلانی جهت کمک به دستگاه گردش خون است تا سریع تر به وضعیت طبیعی خود
باز گردد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 199 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:38

aid2805092-728px-Get-Rid-of-Poison-Ivy-Step-2Bullet1

نرم کننده های لباس تاثیرات منفی زیادی روی سلامتی ما میگذارند و احتمال مسموم  کردن شما را با خود به همراه دارند بهتر است در استفاه از این مواد شوینده بیشتر دقت کنید

بسیاری افراد برای نرم، تازه و خوش بو شدن لباس‌ها و ملحفه‌های خود از نرم کننده‌های لباس استفاده می‌کنند و نمی‌دانند که با این کار بر سر سلامتی خود چه می‌آورند. بررسی‌ها نشان داده نرم کننده‌های لباس حاوی فهرست بلند بالایی از مواد شیمیایی و ترکیب‌های سمی و خطرناک است که معمولا پنهان می‌ماند.

از آنجا که لباس‌ها و ملحفه ارتباط و تماس مستقیم با پوست صورت یا بدن دارند، مواد خطرناک موجود در نرم کننده‌ها می تواند به راحتی وارد بدن و خون شود. علاوه بر این، با استشمام بوی به ظاهر خوب به جا مانده از نرم کننده‌ها بر روی البسه، برخی از سم‌های آن وارد دستگاه تنفسی و بدن می‌شود.

خطرات مواد موجود در نرم کننده‌های پوشاک بیش از همه سلامتی کودکان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در واقع، این نرم کننده‌ها از مواد شیمیایی خطرناک همراه با دوز سنگین عطر و رایحه‌ها تشکیل شده است. متاسفانه رایحه خوشبوکننده‌ای که در آن‌ها استفاده می‌شود تا مدت‌ها بر روی لباس بر جای مانده و بر دما، رطوبت و شرایط کلی بدن تاثیر گذاشته و سلامتی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

منبع: Healthy Life Tricks

انتهای پیام/

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 230 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:38

52556

بارها از خواص بی نظیر موز مطلب نوشته ایم امروز هم می خواهیم به ویژگی های مفید پوست موز اشاره کنیم با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا در این مورد به دانستنی هایتان بیافزایید

موز از آن دسته میوه‌هایی است که همه قسمت‌هایش از پوست تا محتوای داخلی آن مفید است. اما کمتر فردی می‌داند که ریش ریش‌های داخلی موز چه تاثیر مثبتی بر سلامتی دارد.

موز و پوست داخلی آن سرشار از پتاسیم، املاح معدنی، فیبر، ویتامین A، B و آنتی اکسیدان است. این میوه با افزایش متابولیسم و انرژی بدن از پرخوری جلوگیری کرده و مدت زمان طولانی‌تری فرد را سیر نگه می‌دارد. زمانی که موز وارد بدن می‌شود شروع به سوزاندن چربی‌ها می‌کند.

می‌توانید قسمت داخلی پوست موز را به کمک قاشق یا چاقو تراشیده و با ترکیب آن با مواد طبیعی دیگر ماسک بسازید یا به تنهایی آن را بر روی پوست بدن و صورت خود قرار دهید. علاوه بر این، می‌توان این قسمت از موز را میل کرد و از فواید آن لذت برد. از جمله مهم‌ترین فایده‌های پوست موز از این قرار است:

از بین بردن زگیل‌های پوستی

کاهش چروک پوست

بهبود آکنه و جوش

مهار بیماری پسوریازیس

ضد درد قوی

ابزاری برای کاهش وزن

شفاف و نرم کردن پوست صورت

منبع:

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 196 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:38

mobiles-007

آیا میدانستید استفاده از تلفن همراه تاثیرات منفی زیادی روی تحصیلات فرزندانتان به خصوص در این ایام میگذارد سعی کنید استفاده آن ها را در فصل امتحانات از وسایل هوشمند محدود کنید

 این روزها تکنولوژی به شدت در زندگی روزمره ما نفوذ کرده و بخش جدایی ناپذیری از لحظات زندگی را رقم می زند اما این همراه همیشگی گاه دردسرهایی نیز در پی دارد.

از میان انواع تکنولوژی های موجود، وسایل ارتباطی بیشترین سهم را در زندگی ما دارند که نمی توان از اثرات مثبت آن چشم پوشی کرد اما در اغلب موارد جذابیت های انواع وسایل ارتباطی و اپلیکیشن های مختلف که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود، بدون هیچ حد ومرزی استفاده می شوند و اثرات منفی آن بیش از فوایدش خودنمایی می کند.

“تلفن همراه”  وسیله ای ارتباطی که قریب به دو دهه است که همراه لحظات زندگی ما انسان های عصر تکنولوژی شده، درابتدای ورودش به سبب ابتدایی بودن فقط جنبه برقراری تماس تلفنی را داشت که در زمان خود بسیار ارزشمند و مفید بود اما حالا به خاطر جذابیت های بسیاری که روی گوشی های همراه  برای سنین مختلف وجود دارد، در موارد بسیاری و برای برخی سنین به ویژه کودکان و نوجوانان، وسیله ای دردسرساز شده است.

تلفن همراه، همراهی نامطمئن برای  فرزندان
با وجودی این عمر کوتاه، تأثیرات فرهنگی تلفن همراه بر مناسبات فردی و اجتماعی آن قدر برجسته و قابل اعتناست که برای جامعه شناسان، روان شناسان و محققان، عرصه های پژوهشی تازه ای فراهم آورده است. تلفن همراه ، عنوان چهارمین صفحه نمایشگر، پس از سینما، تلویزیون و کامپیوتر، و هفتمین رسانه جمعی پس از چاپ، ضبط صوت، سینما، رادیو، تلویزیون و اینترنت را به خود اختصاص داده است.

برخلاف استفاده های مثبتی که تلفن همراه می تواند داشته باشد اما بحث استفاده از آن در مدارس و کلاس های درس کمی متفاوت تر است چرا که تاثیر پذیری دانش آموزان در این محیط ها افزایش پیدا می کند به این خاطر با چندتن از خانواده های دانش آموزان درباره معضل تلفن همراه در مدارس صحبت کردیم، صحبتی که بیش از رضایت از تکنولوژی ، معضلات  و دردسرهای آن را پررنگ جلوه می داد.

مادری که دخترش کنکوری بود ، درباره تلفن همراه این طور گفت: دخترم بعد از مدرسه ، کلاس کنکور می رود و برای اینکه از احوالش باخبر باشم ، اجازه دادم تا روزهایی که کلاس کنکور دارد، با خود تلفن همراهش را ببرد اما الان که به کنکورنزدیک می شویم ، می بینم انگار کلاس ها فایده ای برای بهبود وضعیت درسی اش نداشته و فقط وابستگی اش به این وسیله بیشتر شده و هرروز مدل گوشی جدیدی طلب می کند تا بین همکلاسی های مدرسه و کلاس کنکورش سرآمد باشد و حالا واقعا نمیدانم نگرانی من برای جویاشدن از احوالش زمانی که به کلاس کنکور می رفت، درست بوده یا خیر؟

مادر دیگری هم که دخترش به تازگی تغییر مقطع به متوسطه اول داده بود و در سنین حساس نوجوانی قرار داشت از تلفن همراه داشتن فرزندش بسیار ناراضی و نگران بود و می گفت: دخترمان روز به روز از خانواده کوچک سه نفرمان دورتر می شود و تمام وقتش صرف بازی و چت با موبایل می شود و من نگران هستم که سودجویان فضای مجازی سراغش نیایند، این روزها به حدی غرق در برنامه های رنگارنگ تلفن همراه است که حتی حاضر نیست با ما سر میز غذا بخورد و دوستان مجازی اش را به ما ترجیح می دهد ، دوستانی که من و پدرش  نمی دانیم هویتشان واقعی است یا نه”

ورود تلفن همراه به کلاس درس ممنوع!
آذرنوش مدیر یکی از مدارس دخترانه بیان کرد: تا کنون با دانش آموزان زیادی در خصوص استفاده از وسایل غیر آموزشی و تلفن همراه برخورد کردیم چرا که این گونه وسایل بحران های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را به دنبال دارد هر چند که این موضوع در بسیاری از اماکن و کشور ها عادی تلقی می شود و دلیل آن مبنی بر فرهنگ سازی صحیح است.

مهدی نویدادهم ،دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: دانش آموزان نباید در مدرسه از تلفن همراه استفاده کنند و در صورت همراه داشتن باید به مدیر مدرسه تحویل دهند. در آیین نامه اجرایی مدارس نیز آمده است که استفاده از هر وسیله ای که باعث اختلال در امر آموزش شود در مدارس ممنوع است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: از نظر آموزشی و تربیتی ورود موبایل به کلاس درس به ویژه موبایل هایی که قابلیت های بالایی دارند، مانع یادگیری می شود بنابراین با ورود آن به کلاس درس مخالف هستیم و اغلب مخاطبان ما یعنی معلمان، خانواده ها و اکثر دانش آموزان قانونمند مخالف ورود موبایل به کلاس درس هستند.

وی ادامه داد: ورود موبایل به مدارس تنها به سود تاجران این عرصه است که آموزش و پرورش و محیط های فرهنگی بازار بزرگی برای آن‌‌ها محسوب می شود چرا که اقتضای محیط آموزشی فضایی فرهنگی را طلب می کند.

دوری از محیط های اجتماعی ،روی دیگر تلفن های همراه
تلفن همراه ، کارکردهای گوناگونی داشته و در هر بخش از آنها دو روی مثبت و منفی دیده می شود. تأثیرات مثبت تلفن همراه بر همگان مشهود است. این تأثیرات مثبت می تواند در راستای تمام تأثیرات مثبتی باشد که هر فن آوری نوینی در زندگی امروزه داراست، تأثیراتی از قبیل تسهیل ارتباطات، کاهش موانع زمانی و مکانی در ارتباط، گسترش شبکه اطلاع رسانی و امکان همیشه در دسترس بودن و تبادل سریع اطلاعات.

به طور جزئی، از دیگر تأثیرات مثبت تلفن همراه ، امکان استفاده از اینترنت در هر زمان و دسترسی به هرگونه اطلاعات در هر مکانی است.

علاوه براین تلفن همراه بستر مناسبی را برای سیستم های اطلاع رسانی جمعی فراهم می کند. شرکت های معتبر کشور، از قبیل مخابرات، اداره برق، صدا و سیما، و سایر رسانه ها برای تبلیغات یا فرهنگ سازی تخصصی خود می توانند با سیستم اطلاع رسانی جمعی از طریق پیام های کوتاه، به تمام مشترکین ارتباط برقرار کنند ولی در جریان این رشد و توزیع ها خواه ناخواه عوامل دیگری نیز دخیل می شود.

افزایش تولید وسایل نوین ارتباطی و سهولت دسترسی بیشتر گروه های کثیری از افراد جامعه با سنین مختلف در این دنیای مجازی به حدی رواج پیداکرده که است که داشتن تلفن همراه یک کودک 2 ساله نیز عادی تلقی می شود .

با وجود بررسی برخی ابعاد مثبت و منفی تلفن همراه که امروزه فضای مجازی هم جزیی جدانشدنی از آن محسوب می شود، باید همه ما به ویژه خانواده های دانش آموزان ، که فرزندانشان در سنین حساس نوجوانی و اوایل جوانی هستند بیش از پیش خطرات این وسیله را دریابند ، چراکه  اغلب فضاهای مجازی و گوشی های هوشمند دوری قشر نوجوان و جوان را از زندگی در محیط های اجتماعی درپی دارد که می تواند برای زندگی وآینده آنها خطرآفرین باشد.

گزارش از صهبا دقیانوسی

انتهای پیام/

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 170 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:38

چال کوچک در کمر چه نقشی در بدن دارد این قوس در کمر چگونه پدید می آید ؟متخصصین وجود آن را در برخی افراد از بدو تولد میدانند روانشناسی افرادی که از این چاله در کمر خود دارند چیست؟

تحقیقات نشان داده که وجود دو حفره یا چال کوچک در کمر ویژگی و مشخصه‌های سلامتی و رفتاری خاصی را در افراد به همراه دارد.

، برخی افراد در قسمت پشت کمرشان دو حفره بسیار سطحی مانند چال چانه دارند و این چال در برخی از زنان و مردان وجود دارد. به این 2 چاله کوچک در زنان «حفره ونوس» و در مردان «حفره آپولو» می‌گویند. جایگاه دقیق آن‌ها در مردان در قسمت پایین کمر روی استخوانی قرار دارد که کمر را به لگن وصل می‌کند و در زنان کمی بالاتر است.

وجود این دو چال کوچک در بدن نشان می‌دهد که سلامت در شرایط خوب و ایده‌آلی قرار دارد و سیستم گردش خون عملکردی بسیار مناسب دارد. علاوه بر این، این دسته افراد در زندگی زناشویی و ربطه‌های خود نیز بسیار موفق هستند.

جالب این است که این چاله‌ها را نمی‌توان با انجام هیچ گونه فعالیت بدنی و ورزشی در کمر ایجاد کرد و وجود آن‌ها باید از بدو تولد شکل گرفته باشد. دلیل آن این است که این چاله‌ها در قسمتی از بدن وجود دارند که هیچگونه ماهیچه‌ای ندارد اما اگر شما کاهش وزن چند کیلوگرمی داشته باشید ممکن است این 2 چاله در کمرتان مشخص‌ شود البته در صورتی که از پیش وجود داشته باشند.

منبع:جام نیوز

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 196 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:18

اگر می خواهید فوت و فن مطالعه مفید را بیاموزید توصیه می کنیم از این روش های موثر پیروی کنید تا بهتر و بیشتر از قبل از مطالعه کردن لذت ببرید در ادامه با ما همراه باشید

برای مطالعه مناسب باید قبل از آن استراحت مناسب داشته باشید و نکات زیر را برای افزایش راندمان رعایت کنید.

ابتدا کمی از زمانتان را به یادداشت افکار مزاحم و تفکر در مورد آنها اختصاص دهید. علت اینکه خیلی از این افکار هنگام مطالعه به ذهن خطور می کند این است که فرصت تفکر بر روی آنها نداشته اید و این افکار در ذهن بصورت غیر طبقه بندی و نامنظم باقیمانده اند. یکبار برای همیشه به آنها فکر کنید و آنها را کنار بگذارید.

برنامه مطالعه منظم داشته باشید و پیوسته برنامه درس خواندنتان را تغییر ندهید.

یکی از کارهای بسیار مفید برای افزایش تمرکز، نوشتن هنگام خواندن است، یعنی وقتی دارید موضوعی را می خوانید، کلمات مهم و بخش هایی که احساس می کنید باید به خاطر بسپارید را بنویسید. این نوشته لازم نیست، تمیز و مرتب باشد و یا مثل یک خلاصه نویسی باشد؛ صرفاً نوشتن به خاطر درگیر کردن بخشی از نیمکره ی راست مغز، میزان تمرکزتان را افزایش می دهد.

همان طور که می دانید، هر بخش از مغز انسان، مخصوص انجام فعالیتی خاص است، مثلاً بخشی مربوط به شنوایی، بخشی مربوط به بینایی ، بخشی مربوط به لامسه و… از نظر مساحت، بخشی از مغز که مربوط به شنوایی است، از بقیه ی بخش ها بیش تر است. از این رو، برای افزایش تمرکز، به این صورت عمل کنید. چشمهایتان را ببندید و فقط بشنوید؛ سعی کنید، 3 صدای متفاوت را در اطراف تان تشخیص دهید. گاهی باید چند دقیقه صبر کنید. هیچ ایرادی ندارد، صبور باشید و با این کار، الکتریسیته ی ساکن موجود در اعصاب شنوایی، تخلیه می شوند و وقتی چشمهایتان را باز می کنید و مطالعه را ادامه می دهید، متوجه خواهید شد که میزان تمرکزتان چندین برابر شده است. اگر میزان حواس پرتی تان زیاد است، هیچ اشکالی ندارد که هنگام مطالعه، چندین بار این کار را انجام دهید یعنی به محض احساس حواس پرتی، این تمرین را انجام دهید. (از این تمرین در ورزش یوگا، بسیار استفاده می شود)

اگر هنگام خواندن درس خاصی تمرکز ندارید سعی کنید آن درس را هر روز و در بازه های زمانی کوتاه 30 الی 45  دقیقه ای مطالعه نمائید.

در هنگام مطالعه یا در زمانهای استراحت میان دو تایم مطالعه تلویزیون تماشا نکنید.

یک مداد، یک سیب و یا هر شی دیگر را انتخاب کنید و به آن خیره شوید، سعی کنید فکر خود را روی آن متمرکز کنید، فکر شما مانند یک حیوان گریز پا فرار می کند و پس از چند ثانیه متوجه می شوید که ذهنتان متمرکز نیست. دوباره سعی کنید که فکرتان را بر روی آن جسم متمرکز کنید. این تمرین را هر روز به مدت 2 الی 5 دقیقه انجام دهید. مطمئن باشید پس از مدتی پرش ذهن شما کمتر خواهد شد.

حواست را جمع کن: شیوه ای ساده ولی بسیار موثر است. وقتی حواستان پرت و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که «حواست را جمع کن». ممکن است در ابتدا این عمل را صدها بار در هفته انجام دهید ولی مطمئن باشید که در روزهای آینده قدرت تمرکزتان بیشتر خواهد شد.

در رختخواب مطالعه نکنید. بعبارت دیگر در محلی غیر از مکان استراحتتان مطالعه نمائید.

غذای سنگین و پرحجم میل نکنید.

در محیطی با نور کافی و هوای تازه مطالعه نمائید.

پس از هر 45 دقیقه مطالعه از جای خود بلند شده و کمی استراحت کنید.

مطالعه روزانه را از مباحثی که کمتر به آنها علاقه دارید آغاز کنید.

منبع: تبیان

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 211 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:18

مشکلات مختلفی که ممکن است برای پاها به وجود بیایند را در ادامه مطلب برایتان آورده ایم انواع عارضه ها و راه و روش های برطرف کردن آن ها را توضیح داده ایم با ما همراه باشید

این پاها هستند که ما را به همه‌جا می‌برند؛ از روز اول مدرسه گرفته تا پیاده‌روی همین امروز صبح. همه قسمت‌های بدن به مرور زمان تغییر می‌کنند و این تغییرات به‌خصوص با افزایش سن، بیشتر هم می‌شود. عجیب است اما به نظر متخصصان، تغییرات ظاهری ایجادشده در پاها، کمتر از سایر نقاط بدن است و همین مساله باعث بی‌توجهی ما به پاهایمان می‌شود.

البته ممکن است مشکلات مختلف ناشی از افزایش سن که برای پاها اتفاق می‌افتند، فرد را آزار دهند، اما درد و ناراحتی در قسمت پاها واقعا یک بخش طبیعی از افزایش سن نیست. کارهای زیادی می‌توان برای تسکین درد و بهبود سلامت و زیبایی پاها انجام داد و از تبدیل شدن مشکلات کوچک به مشکلات بزرگ جلوگیری کرد. در ادامه این مطلب، به بررسی چند مشکل شایع و راه درمان آنها در پاها می‌پردازیم که معمولا با افزایش سن بروز پیدا می‌کنند.
1. کاهش چربی کف پا

     کف پای انسان‌ها به‌طور طبیعی از کلاژن و الاستین تشکیل و بافت آن با چربی پر شده است. متاسفانه ساخت کلاژن در پاها با ورود به میانسالی کاهش پیدا می‌کند و بافت چربی کف پاها هم نازک می‌شود. اولین مشکلی که با پایین آمدن کیفیت این بافت در کف پاها پیش می‌آید، این است که فرد صبح‌ها هیچ مشکلی با پاهایش ندارد، اما هرچه به پایان روز نزدیک می‌شود، درد بیشتری کف پاها احساس می‌کند زیرا در این شرایط روی استخوان‌های پا راه می‌رود، نه روی بافت چربی انعطاف‌پذیر و نرم آن.

     راه‌حل: اگرچه در بعضی کلینیک‌ها،‌ مخصوصا کلینیک‌های زیبایی، تزریق یا پیوند چربی برای کف پاها انجام می‌شود، اما هیچ تضمینی در کار نیست که چنین روشی لزوما مشکل را حل کند. تنها راه‌حلی که قطعا نتیجه مثبتی دارد، استفاده از کفش‌های راحتی بالشتک‌دار است که در صورت لزوم می‌توانید کفی‌های ژله‌ای هم درون آنها قرار دهید.

2. انگشت‌های چکشی

     خانم‌هایی که استفاده مستمر یا نادرستی از کفش‌های پاشنه‌بلند دارند، با افزایش خطر ابتلا به انگشت‌های چکشی در میانسالی مواجه هستند و حتی ممکن است انگشت‌های کوچک‌ترشان به‌صورت دائمی حالت خمیده پیدا کند. این مشکل که در آغاز می‌تواند ناراحتی خیلی خفیفی ایجاد کند، به مرور زمان بدتر و دردناک‌تر می‌شود و ظاهر پاها را هم بسیار نازیبا می‌کند. حتی در صورت ساییده شدن انگشت‌ها درون این کفش‌ها، میخچه‌ها و پینه‌های آزاردهنده هم می‌توانند وضعیت را بدتر کنند.

     راه‌حل: برای جلوگیری از بروز حالت انگشت چکشی یا برای تسکین درد ناشی از آن، میخچه‌ها و پینه‌ها را با پَدهای محافظت‌کننده بپوشانید و هنگام خریدن کفش‌ها، سراغ انواعی بروید که پنجه پهن‌تر و پاشنه‌های کوتاه‌تری دارند.

3. دیابت

     دیابت کنار بیماری‌های عروقی و بیماری‌های رایج دیگری که با افزایش سن ‌بروز پیدا می‌کنند، می‌تواند گردش خون را در ناحیه پاها کندتر کند. این حالت، راه رفتن روی سطوح غیرصاف را سخت و روند بهبود تاول‌های پا را نیز آهسته‌تر می‌کند. معمولا این مشکلات با آسیب‌های عصبی نیز همراه می‌شوند. حتی ممکن است بیماران مبتلا به دیابت در صورت زخم شدن پاهای خود، متوجه بدتر شدن عفونت نشوند زیرا تاول‌ها بهبود پیدا نمی‌کنند و به مرور زمان به زخم تبدیل می‌شوند.

     راه‌حل: اگر به دیابت یا یکی از این بیماری‌هایی که نام بردیم، مبتلا هستید، حتما درباره مشکلاتی که برای پاهایتان ایجاد می‌شود، با پزشکتان مشورت کنید. ضمنا لازم است پاهای خودتان را دائما و به‌طور منظم بررسی کنید تا متوجه بروز زخم‌ها یا تاول‌ها باشید و درمان‌های لازم را در زمان مناسب برای برطرف کردن این مشکلات انجام دهید. به نظر متخصصان، بهتر است از آینه‌هایی استفاده کنید که قابلیت جابجایی راحتی دارند تا بتوانید تمامی قسمت‌های پا (به‌خصوص لابلای انگشتان) را به‌خوبی در آن ببینید و زودتر متوجه بروز مشکلات احتمالی شوید.

4. آرتریت

     پای انسان‌ها بیش از 30 مفصل دارد که همگی ممکن است با افزایش سن دچار فرسودگی شوند. با توجه به همین نکته، آرتریت، شایع‌ترین مشکلی است که برای انگشت شست پا یا مفصل‌های فوقانی در میانه پا ایجاد می‌شود. علاوه بر درد، ممکن است فرد صبح‌ها احساس سفتی و گرفتگی در کف پاها داشته باشد که با حرکت کردن بهبود پیدا می‌کند،‌ اما شب‌ها دوباره بدتر می‌شود.

     راه‌حل: برای حل این مشکل می‌توانید از دِرجِ کفش (نوعی کفی مخصوص کفش با انحناهای خاص) استفاده کنید. ورزش کردن را برای افزایش دامنه حرکتی جدی بگیرید و اگر اضافه‌وزن دارید، وزنتان را کاهش دهید. آرتریت مفصل هیپ و مفصل زانو هم آثار منفی و مخربی روی شیوه راه رفتن افراد می‌گذارد. این تاثیر تا حدی است که می‌تواند باعث درد در قسمت‌های داخلی یا خارجی پاها شود. اگر هر کدام از مفصل‌هایتان درد می‌کند، حتما به پزشک مراجعه کنید. درمان آرتریت هیپ و زانو به‌واسطه ورزش کردن یا استفاده از داروها نیز معمولا بار سنگین روی پاها را سبک‌تر می‌کند و تاثیر مثبتی دارد.

5. کاهش کلاژن‌سازی و خشکی پا

     کلاژن‌ها علاوه بر اینکه زیرسازی مناسبی برای کف پاها فراهم می‌کنند، حجم مناسبی هم به پوست می‌دهند. این قابلیت پوست با افزایش سن، ضعیف می‌شود و احتمال خشکی و ترک‌خوردگی کف پاها را افزایش می‌دهد.

     راه‌حل: برای مقابله با این مشکل، باید 2 بار در روز از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید تا رطوبت پاها به‌خوبی حفظ شود. بسیاری از افراد نسبت به این نکته آگاهی ندارند که فاصله بین استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، اهمیت زیادی در روند درمان دارد. در واقع،‌ بیشتر افراد نمی‌دانند خشکی پوست با استفاده گاه‌به‌گاه از کرم‌ها برطرف نمی‌شود. به‌علاوه، توصیه می‌شود افراد بالای 40 سال یا کسانی که پوست بسیار خشکی دارند، برای حفظ لطافت و زیبایی پوست پای خود، شب‌ها قبل از خواب از مچ پا به پایین را با کرم‌های نرم‌کننده بر پایه چربی یا وازلین ماساژ دهند و سپس یک جوراب نخی سبک بپوشند تا چربی مورد نیاز پوست پای خود را به‌صورت خارجی و موضعی تامین کنند.

منبع: هفته نامه سلامت

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 206 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:18

645645

می خواهیم روش تهیه نوعی معجون خوش طعم و پرفایده را به شما آموزش دهیم این معجون از تازه ترین و پرخاصیت ترین میوه ها تهیه شده است که تاثیرات زیادی روی سلامتی ما می تواند بگذارد

معجون هویج، ترکیبی معجزه آسا برای درمان بیماری‌ها و سرشار از ویتامین، پروتئین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی است.

 مواد موجود در این ترکیب سبب افزایش سیستم ایمنی بدن, کاهش قند و چربی, تقویت سیستم عصبی و دستگاه گوارش, درمان آلرژی‌ها,کاهش سردرد و التهاب اندام‌ها, کاهش اختلالات قلبی عروقی و درمان فشار خون و دیابت می‌شود.

علاوه بر این فواید تمام مواد موجود در این ترکیب بیماری مهلک سرطان را نیز شکست داده و بدن را بیمه عمر می‌کند.

مواد تشکیل دهنده

یک عدد هویج

دو عدد پرتقال

نصف خیار

5 تا 10 برگ نعنا

20 گرم ریشه زنجبیل تازه

طرز تهیه

میوه‌ها را بشویید و خرد کنید سپس همگی را در مخلوط کن بریزید به طوری که کاملا خرد و له شوند. سپس برگ نعنا را به ترکیب اضافه کنید و دوباره مخلوط کن را روشن کنید. گفته می‌شود که این معجون را روزانه قبل از مصرف صبحانه با شکم خالی میل کنید. اگر به طور منظم و مرتب این ترکیب را مصرف کنید، همه دردهای بدنتان درمان شده و سلامتی‌تان افزایش می‌یابد.

منبع: Healthy Food Team

انتهای پیام/

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 210 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 7:08

images.jpg1545.

چگونه زن و شوهری  صمیمی باشیم و با چه تکنیک هایی می توانیم روابطمان را تقویت کنیم و آن را پررنگ تر از قبل کنیم و به زندگیمان گرما ببخشیم

 از جمله عواملی که زندگی مشترک را شاد و رضایت بخش می‌کند حس شوخ طبعی, تنوع,اعتماد متقابل, تفاهم, تمرکز بر نکات مثبت زندگی, توجه به خصوصیات خوب طرف مقابل, همیاری, مشورت, احترام و دوست داشتن است. در مقابل، مقایسه رابطه خود با دیگران همه چیز را خراب می‌کند.

بنابر مطالعه‌ای در دانشگاه تگزاس، رضایت زوج‌ها از یکدیگر به راحتی بدست می‌آید به شرطی که خود را با زوج‌هایی که می‌شناسند مقایسه نکنند. براساس این مطالعه، وقتی زوجی یکدیگر را برای ازدواج انتخاب می‌کنند تصور و احساسی خوب نسبت به یکدیگر دارند تا زمانی که یکی از آن‌ها در ذهن یا به زبان طرف مقابل یا زندگی‌شان را با دیگری مقایسه کند.

بهترین روش برای تضمین ازدواج و افزایش شادی فکر کردن به این موضوع است که چه انتخاب درستی داشته‌اید و تا چه حد از زندگی‌تان رضایت دارید. علاوه بر این، باید تمام تلاش خود را متمرکز بر افزایش شادی و حفظ دستاوردهای خوب و خوشایند زندگی مشترکتان کنید.

مقایسه خود با دیگران یا زندگی خود با زندگی زوج‌های اطراف، آفتی خانمان سوز در زندگی زناشویی است. به همین دلیل سعی کنید زندگی و دستاوردهای آن را با روزهای ابتدایی آشنایی‌تان مقایسه کنید و تلاش کنید موفقیت‌هایتان را بیشتر کنید. در ضمن، فراموش نکنید که شما تنها ظاهر زندگی افراد را می‌بینید و هیچ اطلاعاتی راجع به داخل و حقایق آن ندارید پس مقایسه‌تان بی پایه و اساس است.

منبع: Medical Daily

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 210 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 7:08

179053078_XS

پوسپوست سیب و درمان مشکلات کبد ت سیب برای برطرف کردن ناراحتی های کبدی بهترین گزینه است این میوه تاثیرات مثبت زیادی روی سلامتی افرادی که دچار عارضه کبد چرب هستند میگذارد

گفته می‌شود که خوردن یک سیب در طول روز از بیماری کبد چرب پیشگیری می‌کند به شرط اینکه پوست آن را دور نیندازید. اخیرا مطالعه‌ای در دانشگاه لوئا نشان داده میوه سیب به خصوص پوست آن بهترین ماده برای مهار چاقی و بهبود بیماری کبد چرب است.

کبد چرب بیماری جدی و خطرناک است که زمانی اتفاق می افتد که چربی موجود در کبد از 10 درصد بیشتر ‌شود. علائم این بیماری در مراحل ابتدایی خاموش است اما اگر شدید شود سبب ابتلا به بیماری‌ها خطرناکی همچون سرطان کبد و سیروز کبدی می‌شود.

وجود ماده‌ای به نام اسید اورسولیک در پوست سیب با کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت از بروز کبد چرب پیشگیری کرده و در صورت ابتلا آن را مهار می‌کند. این ماده سبب ذخیره چربی قهوه‌ای در بدن می‌شود که با افزایش دما در ماهیچه‌ها و عضلات، چربی سوزی می‌کند.

علاوه بر این، مصرف سیب با پوست سبب کاهش وزن، اختلالات قلبی عروقی، انسداد عروق کرونل، حملات قلبی و فشار خون می‌شود. در بیشتر موارد بیماری دیابت، کلسترول بالا، مقاوت به انسولین و اضافه وزن منجر به کبد چرب می‌شود. افزایش فعالیت بدنی، اتخاذ سبک زندگی مناسب و پیروی از برنامه غذایی مغذی و سالم بهترین روش برای درمان کبد چرب است.

منبع: Pinterest

انتهای پیام/

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 200 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 7:08

ایکتیوزنوعی بیماری وراثتی و غیر فابل درمان است و راه درمانی جز استفاده از کرم های مرطوب کننده و نرم کننده برای این نوع تاول ها وجود ندارد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: معمولا درمان‌هایی که برای درمان بیماران مبتلا به “ایکتیوز” انجام می‌شود در جهت نرمی و رفع خشکی پوست است.

گیتی صادقیان با اشاره به اینکه بیماری ایکتیوز انواع مختلفی دارد و برحسب یک اختلال به وجود می‌آید، اظهار کرد: یکی از علل اصلی بروز بیماری در نوزادان تازه به دنیا آمده، وراثت است و این بیماری ریشه ژنتیکی دارد.

وی با بیان اینکه در حالت ساده ایکتیوز، پوست خشک می‌شود و بیماری چندان شدید نیست، افزود: با افزایش سن، این بیماری در نوزادان بهتر می‌شود و برای درمان باید از کرم‌های درمانی نرم کننده (کرم‌های اوره) استفاده کنند.

این متخصص پوست و مو گفت: در یک نوع بیماری، پوست مانند پولک‌های ماهی می‌شود و شدت خشکی پوست در آن بیشتر است. همچنین اختلالات دیگری مانند گرفتاری پلک نیز در این نوع مشاهده می‌شود که در آن چشم‌ها به درستی بسته نمی‌شوند.

صادقیان با اشاره به اینکه قرمزی پوست در نوع شدید بیماری، بسیار زیاد است، افزود: نوعی از ایکتیوز با تولد نوزادان شکل می‌گیرد که در این حالت کل سطح پوست نوزاد تاول می‌زند و به مرور با بزرگ شدن تاول‌ها به‌ صورت خشکی و پوسته شدن، بیماری ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: ایکتیوز گروهی از بیماری‌های پوستی است که به صورت ژنتیکی و ارثی منتقل می‌شود و بیمار در طول عمر با بیماری درگیر است. علت اصلی این بیماری جهش ژنتیکی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: معمولا درمان‌هایی که برای این بیماران انجام می‌شود، درمان‌هایی هستند که در جهت نرم کردن و رفع خشکی پوست صورت می‌گیرد.

صادقیان با بیان اینکه در برخی نوزادان شدت بیماری با افزایش سن کم‌تر می‌شود و در برخی تغییری نمی‌کند، گفت: مبتلایان به این بیماری درد ندارند و بیشتر از شدت خشکی و خارش پوست رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، گفت: به دلیل اینکه ایکتیوز انواع مختلفی دارد، نمی‌توان گفت در کدام جنس بیشتر است. همچنین نوع بیماری بر اساس نوع جهش ژنتیک متفاوت است.

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 216 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:12

5545

صدای مادر چه نوع تاثیر ی روی نوزاد میگذارد که باعث آرام شدن وی می شود می خواهیم دلیل پزشکی و علمی آن را بیابیم ذهن و حافظه خردسالان چه تغییراتی با شنیدن صدای مادر میکند

بنابرمطالعه‌ای در دانشگاه استنفورد، کودکان کمتر از یک ثانیه می‌توانند صدای مادرشان را تشخیص دهند و با شنیدن آن صدا به آرامش برسند.

این مطالعه نشان می‌دهد مغز کودکان به صدای مادر خود در مقایسه با صدای زنان آشنا یا غریبه واکنشی کاملا متفاوت نشان می‌دهد. در واقع صدای مادر علاوه بر قسمت شنیداری مغز، قسمت مربوط به احساسات، عملکرد اجتماعی و شناختی را نیز فعال می‌کند.

گفتنی است که توانایی کودک در ایجاد روابط اجتماعی تا حد بسیار زیادی به واکنش او به صدای مادرش بستگی دارد. شاید برایتان جالب باشد که نحوه ارتباط ما با دیگران، بیان احساسات، نحوه پردازش زبان و احساساتمان تا حد زیادی به گوش دادن و حس کردن صدای مادرمان بستگی دارد.

دانشمندان خود نیز از قدرت بسیار بالای صدای مادر و نفوذ سریع آن به مغز کودک ابراز تعجب کرده‌اند. این مطالعه نشان داد رابطه اتصال مادر و مغز کودک مانند اثر انگشت خنثی برای توانایی روابط اجتماعی در کودکان عمل می‌کند و شاید علت این امر ریشه در آن مدت زمانی داشته باشد که جنین در بطن مادر است.

به همین علت به افراد در همه سنین توصیه می‌شود که صدای مادر خود را با تمام وجود گوش کنند و از فواید آن لذت ببرند.

منبع: CNN

Medical News Today

انتهای پیام/

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 221 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:12

exercise

پیش از اقدام به فعالیت های ورزشی باید بدن را طی مراحلی برای حداکثر نتیجه و به حداقل رساندن آسیب های جسمی آماده ساخت. هر برنامه ورزشی دارای 2 مرحله بسیار با اهمیت و ضروری می باشد گرم کردن و سرد کردن.
لذا در این فصل به تشریح این دو بخش اساسی یک برنامه تمرینی یعنی گرم کردن و سرد کردن می پردازیم.
مدت زمانی که برای یک برنامه تمرین در روز صرف می شود یک جلسه تمرین نامیده می شود. جلسه تمرین خوب 3 مرحله دارد: گرم ردن، تمرینات اصلی برنامه و سرد کردن.
گرم کردن موجب آماده شدن بدن برای انجام فعالیت های سنگین تر می شود. این حالت از طریق افزایش ضربان قلب و تنفس انجام می شود و قلب، شش ها و عضلات را برای عملکرد موثر زودتر آماده می کند. اگر قبل از فعالیت شدید بدن خوب گرم شود دردهای عضلانی کم شده و از آسیب دیدگی جلوگیری می کند. گرم کردن شامل دو بخش است. تمرینات کششی و فعالیت های جهشی و استقامتی کم شدت بهتر است. معمولا گرم کردن با 5 تا 10 دقیقه تمرین کششی شروع می شود و بعد از آن 5 تا 10 دقیقه تمرین استقامتی مانند راه رفتن سریع یا دویدن آهسته ادامه می یابد. در مجموع 10 تا 15 دقیقه گرم کردن زمان مطلوبی است.
اگر قصد دویدن طولانی دارید می توانید گرم کردن را با حرکاتی کششی شروع کنید و با 5 تا 10 دقیقه دویدن آرام (جاگینگ) یا دویدن درجا یا طناب زدن آن را ادامه دهید. این فعالیت ها موجب می شود تا دامه حرکتی مفاصل و عضلات زیاد شود و به راحتی می توانید اندام های خود را حرکت داده و همچنین دمای بدن و ضربان قلب را افزایش دهید. بدیهی است که عضلات گرم شده نسبت به عضلات سرد کارایی بیشتری دارد. در ادامه این بحث یک راهنمای مناسب برای گرم کردن را ارائه می کنیم. این نوع گرم کردن برای افرادی که فعالیت ها و ورزش های با شدت متوسط انجام می دهند مطلوب است. اگر یک قهرمان یا یک ورزشکار حرفه ای هستید لازم است که یک برنامه شخصی را برای خودتان طراحی کنید. بعضی فعالیت ها نیز به گرم کردن نیاز ندارند و می توانید آنها را به راحتی انجام دهید بدون آن که آسیبی به شما برسد. راه رفتن یکی از آنهاست. پیشنهاد می شود اگر امکانات ورزشی سالن یا پارک در دسترس شما نیست می توانید در پیاده رو خیابان نیز به پیاده روی بپردازید. مطمئن باشید که این کار نسبت به بی تحرکی و حتی انجام کارهایی مانند بازی های کامپیوتری برای سلامتی مناسب تر است. عادت کنید پیاده روی را هر روز انجام دهید به ویژه اگر سن و وزن شما بالاست یا در حال سپری کردن دوره نقاهت یک بیماری هستید.
کشش عضلاتتان را به آرامی و ساده انجام دهید. هنگام کشش ضربه نزنید یا بیش از حد فشار نیاورید. گرم کردن به مفهوم آماده شدن برای ورزشی سخت تر است و حرکات کششی هنگام گرم کردن با برنامه کامل تمرینات انعطاف پذیری تفاوت دارد.
اگر قصد دارید یک مهارت یا مسابقه ورزشی را انجام دهید سعی کنید هنگام گرم کردن بخش هایی از بدنتان را که در آن ورزش بیشتر فعال است گرم کنید. برای مثال اگر
می خواهید فوتبال بازی کنید عضلات پایتان را بیشتر کشش دهید و آهسته بدوید با پا به توپ ضربه بزنید. اگر قصد دارید بسکتبال یا هندبال بازی کنید دست هایتان را بیشتر گرم کنید و پرتاب های ویژه هر کدام را انجام دهید. یادتان باشد که هنگام کشش به تدریج زمان آن را نیز افزایش دهید.
دقت کنید بعد از گرم کردن و قبل از شروع فعالیت اصلی یک جلسه تمرین یا انجام مسابقه ورزشی، ضربان قلب به اندازه کافی بالا رفته باشد. همچنین عرق کردن بدن یکی از علائم آماده شدن بدن برای تمرین یا مسابقه است.
احتمال دارد برای بسیاری از شما چندین سال از زمانی که فعالیت بدنی انجام می دادید و آمادگی داشتید گذشته است. به همین دلیل منطقی است که برای شروع 3 تا 5 ماه و حتی بیشتر شدت سبک و متوسطی از تمرینات را انتخاب کنید. در این مرحله متوجه خواهید شد که برای به دست آوردن آثار تمرین لازم نیست فعالیت زیادی انجام دهید. همچنین برای اینکه درد عضلانی و آسیب ها را به حداقل برسانید بهتر است ببرنامه آمادگی خود را به آهستگی شروع کنید. بنابراین تمرین سبک مناسب تر است. ضرب المثل نابرده رنج، گنج میسر نمی شود، برای ورزش های رقابتی و مسابقات مناسب است ولی برای برنامه های آمادگی تا حدودی بی اعتبار و بی معنی است. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که در شروع یک برنامه آمادگی، حرکات ورزشی سبک را انتخاب کنید همچنین لازم نیست زمان تمرین شما طولانی باشد ولی مواظب باشید تعداد جلسات تمرین خود را کاهش ندهید. حداقل هفته ای 3 جلسه فعالیت داشته باشید. تمرین کردن برای کمتر از 3 جلسه در هفته نیاز به فعالیت خیلی شدید دارد و همان طور که گفته ش ممکن است موجب درد و آسیب دیدگی عضلات و همچنین دلزدگی شما شود. به علاوه وقتی کمتر از 3 جلسه تمرین می کنید کم کردن وزن مشکل تر است. به نظر می رسد تمرین به صورت یک روز در میان مطلوب است و طراحی برنامه تمرین نیز بر این اساس ساده تر می شود.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 186 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:51

images

گرم کردن به حرکات آهستگی و فعالیت های سبک قبل از تمرین اصلی یا مسابقه گفته می شود که هدف آن آماده کردن بدن عضلات و مفاصل برای تمرین شدید یا مسابقه است. گرم کردن بدن شامل چند دقیقه حرکات سبک قبل از هر گونه تمرین شدید یا مسابقه ورزشی و حتی فعالیت های جسمانی روزمره که شدید باشد ضروری است. نیاز به گرم کردن با توجه به شدت تمرین یا مسابقه متغیر است. هر چه شدت تمرین یا مسابقه بیشتر باشد زمان بیشتری برای گرم کردن نیاز است و حرکات نرمشی و کششی برای تمام قسمت های مختلف بدن باید کامل تر انجام شود.
شدت گرم کردن باید به حدی باشد که ضربان قلب حدود 30 تا 60 ضربه در دقیقه افزایش یابد و به حدود 90 تا 120 ضربه در دقیقه برسد. شدت فعالیت باید به قدری باشد که دمای بدن و عضلات را حدود یک درجه سانتی گراد افزایش دهد و پس از 3 تا 5 دقیقه عرق کردن در دمای معمولی شروع شود. البته زمان عرق کردن شاخص دقیقی نیست چون به عوامل محیطی مثل درجه دما و رطوبت بستگی دارد.
مدت زمان گرم کردن به شدت آن بستگی دارد اما حداقل 3 تا 5 دقیقه زمان لازم است با افزایش سن مدت بیشتری برای گرم کردن بدن نیاز است. برای رسیدن به حداکثر فواید گرم کردن توصیه می شود فعالیت اصلی چند دقیقه بعد از گرم کردن انجام شود.
میزان گرم کردن فقط به شدت تمرین و مسابقه بستگی دارد و نه به خود ورزشکار این تصور که ورزشکاران حرفه ای به دلیل داشتن توانایی های جسمانی باال به گرم کردن احتیاج ندارند اشتباه است. ورزشکاران مبتدی، آماتور یا حرفه ای همگی به گرم کردن قبل از تمرین نیاز دارند. البته با توجه به این که ورزشکاران حرفه ای تمرینات شدیدتری را انجام می دهند یا اینکه یک باره فشار زیادی را در مسابقه به بدن وارد می کنند معمولا به گرم کردن بیشتری نیاز دارند.
گرم کردن بیش از حد از نظر جسمانی خسته کننده و از نظر روانی کسل کننده است. به همین دلیل نباید در گرم کردن افراط کرد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 181 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:51

images

بعد از ورزش سعی کنید لباس های ورزشی را بشویید و در زیر نور آفتاب خشک کنید. در صورتی که به این موضوع توجه نمایید و لباس های ورزشی و آغشته به عرق بدن شما در جای نمناک و کم نور باقی بماند محیط مناسبی برای رشد قارچ در آن ها ایجاد می شود و با استفاده مجدد از آن ها قارچ تولید شده به بدن شما سرایت می کند.
2. توجه داشته باشید که لای انگشتان پا محل مناسبی برای رشد و توسعه این نوع قارچ هاست و برای جلوگیری از توسعه سریع آن ها حتما بعد از ورزش جوراب های خود را با آب گرم و صابون بشویید و در صورت امکان بعد از هر جلسه تمرین و ورزش
جوراب های شسته شده را در آفتاب خشک کنید.
3. هرگز با لباس های معمولی خود در تمرینات و فعالیت های ورزشی شرکت نکنید.
4. از لباس های پلاستیکی به منظور تعریق بیشتر استفاده نکنید. پوشیدن این گونه لباس ها بهداشتی نیست و از تبخیر پوست و در نتیجه خنک شدن بدن جلوگیری می کند و خستگی زودرس و غیر بهداشتی پیش می آورد.
5. حین تمرین همواره یک حوله همراه خود داشته باشید تا عرق خود را خشک کنید. حتما بعد از فعالیت های ورزشی استحمام کنید و هنگام استحمام از دمپایی استفاده کنید و حوله شخصی خود را به دیگران ندهید.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

پزشکی...
ما را در سایت پزشکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2112 pezeshkyar بازدید : 170 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:51